Fyn Rundt – med sol, regn, blæst, havblik, bølger og 8,5 knob

Mange medlemmer tog med Fyn Rundt for Bevaringsværdige Skibe i en eller flere dage fra den 26. til den 29. juli. Vi tog imod hele flåden af mere end 40 gamle og smukke skibe, da de kom til Middelfart Gammel Havn.

Da vi næste morgen stævnede ud fra Middelfart for at sejle til Assens, var det vores første længere togt med sejl. Curt og Torben havde opgaven at instruere dagens besætning i hvordan sejlene (storsejl, stagfok, klyver) skulle stå! Annette, Bente, Lene, Lene, Eigil, Finn, Kaj, og Sven fik opgaven som besætning med at bruge rå muskelkraft for at sætte sejlene og styre kursen. Skipper på Fyn Rundt var Henrik.

Næste dags etape blev fra Assens til Fåborg. Per og Henrik var nu i rollen med at styre sejlene, og besætningen var Lene, Lene, Finn, Martin, Eigil og Sven. Vi lærte meget og valgte at sætte stagfok og storsejl, og vi fik trænet med at gå over stag. Vejret var mere omskifteligt med frisk vind og regn.. Godt i havn i Fåborg møder vores motormand Peter op og skifter strømkablet til motoren – det var knækket dagen før, og kun på grund af vores snarrådige Curt fik vi lavet en nødløsning med kablet.

I Fåborg påmønstrede John Walsted fra Skibsbevaringsfonden for at give os træning med sejlene. Mandskabet bestod af Ingvard, Martin, Ib, Sven, Eigil og skipper. John valgte på skippermødet, at Nordstjernen skulle sejle hele dagens kapsejlads fra start til slut. Besætningen blev grundigt instrueret og sat op til at yde det aller bedste. Vi kom fra start blandt de første med stavfok og storsejl. Vinden var frisk fra sydlig retning, og da vi havde godt styr på sejlene og havde stagvending under huden, så satte vi klyveren. Og hvilket resultat, vi skød gennem vandet….. 8,5 knob…. havde nordbøjen mellem Lyø og Avernakø ikke ligget i vejen, så havde vi nået en topplacering i dagens løb.

Godt tilfredse med dagens indsats lagde vi til kaj i Svendborg, og med Nordstjernens lidt over 22 meters længde fik vi os lige flettet ind mellem bovspryd og bomme på kun 20 meter. Om aftenen blev der festet i Rundbuehallen i Svendborg.

Næste morgen drog Annette, Tage, Ib, Eigil, Jan, Sven, Ingvard og skipper tidligt afsted i regn og blæst. Turen syd om Fyn var lige til den friske side, og da vi kom om i Lillebælt, måtte vi for motor krydse op mod bølgerne, og alligevel kom vi ud for voldsomme rulninger, hvor der blev kastet rundt med alt der ikke var gjort fast…

Godt trætte, møre og sultne nåede vi Middelfart Gammel Havn først på aftenen.

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.